6 gode råd: Sådan får du succes med liveshopping

Mange virksomheder kaster sig over liveshopping, som hitter stort hos de danske forbrugere. Hvordan man får succes med det, har Christian Degn Vester fra ELISA, givet sine bud på.

Foto: 123RF.com

Dansk Erhverv har bedt Christian Degn Vester, der er adm. direktør i liveshopping-virksomheden ELISA, som i maj vandt to E-handelspriser – den ene for deres samarbejde med Pluspigen, om at give sine bud på, hvad der skal til for at have succes med liveshopping.

Her får du hans gode råd.

1. Get Started: Undgå at overkomplicere forberedelserne. For mange kan det være en hjælp at begynde småt, med få succeskriterier, få elementer og et enkelt setup. På den måde får man læring og erfaring med en effektiv indsats. 

2. Engage and Connect: Involver seerne ved at interagere, gerne både før, under og efter livesessionen. Stil dem spørgsmål, reager på et par kommentarer, svar på spørgsmål og få dem til at føle sig involveret. At engagere og interagere med sine i følgere opbygger tillid, skaber en oplevelse, og opmuntrer dem til at foretage en handling som fx køb, app download, tilmelding til nyhedsbrev mv.

3. Create a Sense of Urgency: Hvis formålet med ”liven” (liveshopping, red.) er salg, så er det en god idé at benytte virkemidler, som får folk til at købe nu. Det kan f.eks. være tidsbegrænsede kampagner, eksklusive tilbud, fri fragt eller en lille gratis gave ved køb over x beløb på liven. Dette motiverer seerne til at foretage et køb, før muligheden går forbi. Mange lykkes også med at inspirere til køb blot ved at fortælle om de produkter, de fremviser, prøver, tester mv. Ligesom med alle andre marketing- og salgsdiscipliner, er pris en faktor, men der er mange andre strenge at spilde på – vær kreativ.

4. Tell a Story: Udnyt muligheden og fortæl om dit brand, dit produkt og din service. Du kan f.eks. give detaljerede produktoplysninger: såsom oprindelse, unikke funktioner, kundeudtalelser. Historier skaber en følelsesmæssig forbindelse med seerne og hjælper dem med at visualisere fordelene ved at eje produktet. F.eks. kan en vinhandler fortælle om første gang han smagte denne vin nede ved vinbonden.

5. Promote!: Skab buzz og spænding ved at promovere din kommende liveshopping-session på tværs af forskellige marketingkanaler, såsom sociale medier, e-mail-nyhedsbreve og dit websted. Sørg for at have et klart tema eller fokus på din live, så de potentielle seere kan se relevansen, også selvom du var live for to dage siden.

6. Analyze and Learn: Analysér og lær af hver session: Efter hver liveshopping-session skal du analysere seertid, seerfeedback, salgsdata mv. for at identificere områder, der kan forbedres. Læg mærke til, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres til fremtidige sessioner. Kontinuerlig læring og tilpasning er nøglen til stor succes. 

HUSK: Nogle har enorm kommerciel succes med deres liveshopping-strategi fra først show. For andre tager det tid og eksperimenter at opbygge en succesfuld liveshopping-strategi. Forbliv engageret, vær konsekvent og tilpas din tilgang baseret på feedback fra data, seere og skiftende markedstendenser.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

20.12.2024hair.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024hair.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024hair.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

19.12.2024hair.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

13.12.2024PARK Styling

Sponseret

Lokal frisørsalon indgår nyt partnerskab med bæredygtigt fokus

12.12.2024hair.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024hair.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024IdHAIR Company A/S

Sponseret

IdHAIR styrker samarbejdet med frisørerne – Kim Egholm ny salgschef

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023