6 gode råd: Sådan får du succes med liveshopping
Mange virksomheder kaster sig over liveshopping, som hitter stort hos de danske forbrugere. Hvordan man får succes med det, har Christian Degn Vester fra ELISA, givet sine bud på.
Dansk Erhverv har bedt Christian Degn Vester, der er adm. direktør i liveshopping-virksomheden ELISA, som i maj vandt to E-handelspriser – den ene for deres samarbejde med Pluspigen, om at give sine bud på, hvad der skal til for at have succes med liveshopping.
Her får du hans gode råd.
1. Get Started: Undgå at overkomplicere forberedelserne. For mange kan det være en hjælp at begynde småt, med få succeskriterier, få elementer og et enkelt setup. På den måde får man læring og erfaring med en effektiv indsats.
2. Engage and Connect: Involver seerne ved at interagere, gerne både før, under og efter livesessionen. Stil dem spørgsmål, reager på et par kommentarer, svar på spørgsmål og få dem til at føle sig involveret. At engagere og interagere med sine i følgere opbygger tillid, skaber en oplevelse, og opmuntrer dem til at foretage en handling som fx køb, app download, tilmelding til nyhedsbrev mv.
3. Create a Sense of Urgency: Hvis formålet med ”liven” (liveshopping, red.) er salg, så er det en god idé at benytte virkemidler, som får folk til at købe nu. Det kan f.eks. være tidsbegrænsede kampagner, eksklusive tilbud, fri fragt eller en lille gratis gave ved køb over x beløb på liven. Dette motiverer seerne til at foretage et køb, før muligheden går forbi. Mange lykkes også med at inspirere til køb blot ved at fortælle om de produkter, de fremviser, prøver, tester mv. Ligesom med alle andre marketing- og salgsdiscipliner, er pris en faktor, men der er mange andre strenge at spilde på – vær kreativ.
4. Tell a Story: Udnyt muligheden og fortæl om dit brand, dit produkt og din service. Du kan f.eks. give detaljerede produktoplysninger: såsom oprindelse, unikke funktioner, kundeudtalelser. Historier skaber en følelsesmæssig forbindelse med seerne og hjælper dem med at visualisere fordelene ved at eje produktet. F.eks. kan en vinhandler fortælle om første gang han smagte denne vin nede ved vinbonden.
5. Promote!: Skab buzz og spænding ved at promovere din kommende liveshopping-session på tværs af forskellige marketingkanaler, såsom sociale medier, e-mail-nyhedsbreve og dit websted. Sørg for at have et klart tema eller fokus på din live, så de potentielle seere kan se relevansen, også selvom du var live for to dage siden.
6. Analyze and Learn: Analysér og lær af hver session: Efter hver liveshopping-session skal du analysere seertid, seerfeedback, salgsdata mv. for at identificere områder, der kan forbedres. Læg mærke til, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres til fremtidige sessioner. Kontinuerlig læring og tilpasning er nøglen til stor succes.
HUSK: Nogle har enorm kommerciel succes med deres liveshopping-strategi fra først show. For andre tager det tid og eksperimenter at opbygge en succesfuld liveshopping-strategi. Forbliv engageret, vær konsekvent og tilpas din tilgang baseret på feedback fra data, seere og skiftende markedstendenser.