banner
Hair.dk Danmarks bedste hår og mode portal
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line
arrow
dotted_line

banner













































  

Betina Frank - Mit hjerte banker for frisørbranchen

Betina Frank har været en del af den danske og den internationale frisørverden i 30 år. Hun har prøvet mere end de fleste; hun har været Nordic Art Director for Intercoiffure, hun har stået på nogle af verdens største frisørscener og samarbejdet med verdens bedste frisører, og hun har skabt en forretning, hvor der stort set kun kommer nye kunder ind på anbefaling, hvor bookingbogen selvsagt konstant er fuld, og hvor der altid er afbudslister.

Selv er Betina en afslappet, rolig og smilende person og bestemt ikke typen, der placerer sig selv i rampelyset. Hun taler om teamet og om sammenholdet i salonen, og det betyder mere for hende, at livet og teamet i salonen fungerer end at være den kendte frisør. Alligevel er hun blandt de frisører, der nævnes, når der i branchen tales om de bedste.

”Jeg har altid været draget af hårkunst. Min mor var frisør, og jeg var hjælpepige i salonen. På en tur til København var jeg inde hos Stuhr på Købmagergade, og det var alligevel lidt mere glamourøst end min mors salon. Så efter at have læst engelsk et år i USA, ringede jeg til Elmer Stuhr, og jeg fik en elevkontrakt”, fortæller Betina, mens vi sidder på en hyggelig café på St. Strandstræde lige ved siden af hendes salon og nyder solen en af de allerførste forårsdage.

Faktisk fortrak vi til caféen, fordi der - på trods af at det var en torsdag formiddag – skete alt for meget i salonen. Og det kan man jo kun glæde sig over.

Betina fortæller videre, at hun var hos Stuhr i fem år – to år efter elevtiden var ophørt, og at hun sætter utrolig stor pris på alt det, hun lærte af Elmer Stuhr. Efter Stuhr tog Betina turen til Monroe, der på det tidspunkt for alvor skilte sig ud og var progressive og trendskabende.

”Det var to meget kontrastfyldte saloner, der spændte fra det etablerede og strukturerede til det vilde og ekstremt kreative. Men det har gjort, at jeg fik det bedste fra begge verdener videre med mig”, lyder det fra Betina, der fortæller, at da hun ville forberede sig til interviewet med Hair Magazine, gik det op for hende, at hun faktisk har 30 års jubilæum i år. ”Det er helt vildt. Tiden flyver afsted, når man trives med det, man gør”.

Et højt ambitionsniveau 
I en alder af 27 åbnede Betina Frank sin første egen salon sammen med to andre frisører på Nikolaj Plads i København, og selv om det var tidligt at blive selvstændig, filosoferer Betina lidt over, at det vel altid har ligget i kortene, at det skulle ske.

Salonen skal afspejle dét, vi leverer. I min salon er det individualitet, høj kvalitet og service. Derfor er 80 procent af indretningen i min salon speciallavet”.Salonen skal afspejle dét, vi leverer. I min salon er det individualitet, høj kvalitet og service. Derfor er 80 procent af indretningen i min salon speciallavet”.

”Jeg har altid haft et højt ambitionsniveau, og med en egen salon havde jeg mulighed for at gøre tingene på min egen måde”. Betina fortæller, at de tre drev salonen sammen i fem år, og det var en super spændende periode. ”Men ét er at bygge noget op sammen. Det var vi rigtig gode til, men da salonen i højere grad skulle drives, stak vores forskelligheder af”.

Betina købte sig ud af salonen og tog en tænkepause i forbindelse med, at hun var gravid. Hun besluttede sig dog for, at hendes hjerte bankende for frisørverdenen, og da hun var klar igen, åbnede hun sin egen salon – Plan B på St. Strandstræde med et super team, hvoraf de fleste stadig er der.

St. Strandstræde, der danner ramme om salonen, har igennem årene udviklet sig med salonen. ”I begyndelsen lå her en slagter, en klaverbutik og en kjoleforretning. I dag oser gaden af stemning. Her er lækre butikker og skønne caféer, der trækker rigtig mange unge mennesker til”, fortæller Betina.

Unge med ambitioner Det har givet et større publikum til salonen og helt klart også nye kunder. ”Men 95 procent af mine kunder kommer faktisk i salonen på anbefaling. Mange af kunderne er fulgt med igennem årene, og så fornemmer kunderne den atmosfære, der er i salonen. Vi har arbejdet sammen i mange år, vi har en afslappet snak på kryds og tværs af salonen, og skal der stilles en vanskelig farvediagnose, hjælper vi hinanden”, fortæller Betina, og hun tilføjer, at hun ind imellem godt kunne ønske sig en større salon. Men beliggenheden vil hun ikke give afkald på.

Betina synes, at frisørbranchen på rigtig mange måder er rigtig spændende, og hun ser mange unge, engagerede mennesker, der åbner forretninger og gør sig umage for at drive dem optimalt.

”De er professionelle, og de har et mål med dét, de gør. Dog er det trist, at der ikke tages flere elever ind ude i salonerne. Vi er nødt til at løfte i samlet flok og få uddannet nye elever, hvis vi skal videreføre branchen. Og de unge får bare ikke det samme med i bagagen, hvis de udelukkende går på skole”, mener Betina, der desværre ser en tendens til, at mange af de dygtige, unge frisører står alene i salonerne.

”Selvfølgelig koster det noget at have elever, men får man dem i gang, kan de hurtigt tjene sig hjem igen”, er hendes holdning. Hun mener, at der er kommet en anden seriøsitet i branchen og et andet ”drive”. ”Det er positivt. Hun ser mange ambitiøse, unge frisører, ikke mindst i Young Intercoiffure, og det, mener hun, hænger meget fint sammen med, at kunderne generelt er blevet mere kritiske og kvalitetsbevidste.

”Frisuren og farven skal holde, og tingene skal være i orden. Man skal give kunden den tid, hun fortjener, og sig selv som frisør den tid, det tager at gøre arbejdet ordentligt. Og så skal man sælge kunden de produkter, de har behov for. Hverken mere eller mindre. For får kunden det, de ønsker, vil de også gerne betale for det”, mener hun.

Mit hjerte banker for Intercoiffure
Betina har altid selv grebet de chancer og muligheder, hun har fået igennem sin karriere. Også da hun blev tilbudt at blive Nordic Art Director for Intercoiffure – et job, som hun har haft igennem otte år.

”Jeg er netop stoppet, men mit hjerte vil altid banke for Intercoiffure. Det har givet mig et utrolig stort, fagligt netværk, og jeg har fået så meget inspiration fra shows rundt omkring i hele verden, som jeg har kunnet bruge i min salon. Det kan ganske enkelt ikke undgås, at man tager noget godt med hjem, når man står bag et stort internationalt show. Samtidig kræver selve showet jo, at jeg har sat mig ind i alle de nyeste tendenser”, fortæller hun.

Betina Frank på scenen ved Intercoiffures nordiske kongres i Malmø i februar. Hendes sidste job som Nordic Art Director for Intercoiffure.Betina Frank på scenen ved Intercoiffures nordiske kongres i Malmø i februar. Hendes sidste job som Nordic Art Director for Intercoiffure.

Betina Franks afsluttende show var Intercoiffures nordiske kongres i Malmø i februar 2018, og med dét satte hun et værdigt punktum for sin karriere i Intercoiffure.

”Det var selvfølgelig vemodigt, og på et eller andet plan ville jeg gerne have fortsat, men jeg synes på den anden side også, at der kommer en tid, hvor man skal give bolden videre og lade nye kræfter komme til”. Lige nu er hun også glad for at slippe for det store arbejde, der trods alt ligger i at være Nordic Art Director for Intercoiffure, og at hun i stedet kan koncentrere sig om sin salon.

”For et års tid siden valgte vi at tage Aveda ind og blive en salon med et mere grønt og miljøvenligt udgangspunkt. Det tager også noget tid at implementere, men det er super spændende, og både vi og kunderne er meget glade for det”, siger Betina, der dog også slår fast, at hun igennem mange år har været meget glad for L’Oréal, der har været topprofessionelle. ”Men nu var tiden for os til at lægge en grønnere linje”.

Man skal altid være nysgerrig 
For Betina betyder det rigtig meget altid at være nysgerrig på, hvad der sker; i tiden, i branchen med videre. ”Man skal ikke gå i stå, bare fordi man har en god forretning med en god omsætning. Man skal blive ved med at presse sig selv, for på den lange bane får man så meget ud af det”.

Hun mener, at det er utrolig vigtigt at holde salonen opdateret. ”Jeg går meget op i detaljerne. Det er dem, der gør, at vi differentierer os, og så mener jeg, at det er meget vigtigt, at salonen afspejler det, vi leverer. I min salon er det individualitet, høj kvalitet og service. Derfor er 80 procent af indretningen i min salon speciallavet”.

Betinas holdning er klart, at man skal være passioneret, man skal gøre sig umage, og så skal man have et mål med det, man gør.

”Jeg tror, at det er vigtigt, at man indimellem stopper op og spørger sig selv, hvad det er, man vil med det, man gør. Hvis man selv vil være medbestemmende omkring sin fremtid, så må man tage et ansvar og få et overblik. Har man det, har man også større mulighed for at forudse overraskelser”.

Betina mener også, at et fagligt netværk er en fantastisk inspirationskilde, om det er Intercoiffure, Marcelklubben eller noget helt tredje.

”Man skal turde dele det, man laver, med andre. Inspiration er utrolig vigtigt – både at give og få, og er man ikke til at stå på scenen, kan man være med backstage”.

Heldigvis, mener hun, er frisører generelt gode til at tage ud og hente inspiration. ”Selvfølgelig kan man blive inspireret på nettet. Men det er altså noget andet at opleve tendenserne i London, Paris eller på et show i Danmark”.

Hun understreger også, at selv om hun ikke længere selv er med backstage, afholder det hende ikke fra at tage ud og se de flotte Intercoiffure shows. ”Faktisk glæder jeg mig til at kunne sidde blandt publikum og nyde dem”, siger hun med et smil. Og så er Betina på ingen måde færdig med at tage udfordringer op.

”Jeg synes stadig, at det er et spændende fag, og jeg føler mig privilegeret. Jeg har nogle skønne kunder, og jeg kunne ikke forestille mig andet”. Hun mener, at frisørfaget er foranderligt, og derfor bliver man også selv ved med at udvikle sig. ”Hver dag er en ny udfordring, og det gør hverdagen uforudsigelig og spændende”.

Men at være frisør i dag kræver også, at man følger med i, hvad der sker på alle andre fronter; musik, mode, kunst med videre. ”Jeg er vel ved at være det, man kan kalde ”en gammel nisse i branchen””, siger Betina med et stort smil. ”Men dem er vi heldigvis nogle stykker af, og så længe man har lysten til hele tiden at gøre tingene lidt bedre, så kan man sagtens være i branchen i mange år. Og det er absolut det, jeg har tænkt mig at gøre”.

Tekst: Pia Finne 
Foto: Claus Peuckert








Rating
De farvede stjerne angiver rating på denne artikel. Hvis du har en profil og er logget ind - kan du ved at klikke på en stjerne selv rate artiklen med det antal stjerner du mener er rigtigt
De farvede stjerne angiver rating på denne artikel. Hvis du har en profil og er logget ind - kan du ved at klikke på en stjerne selv rate artiklen med det antal stjerner du mener er rigtigt
De farvede stjerne angiver rating på denne artikel. Hvis du har en profil og er logget ind - kan du ved at klikke på en stjerne selv rate artiklen med det antal stjerner du mener er rigtigt
De farvede stjerne angiver rating på denne artikel. Hvis du har en profil og er logget ind - kan du ved at klikke på en stjerne selv rate artiklen med det antal stjerner du mener er rigtigt
De farvede stjerne angiver rating på denne artikel. Hvis du har en profil og er logget ind - kan du ved at klikke på en stjerne selv rate artiklen med det antal stjerner du mener er rigtigt

Denne artikel er endnu ikke rated - Klik på det antal stjerner du synes artiklen skal have

Tip en ven     Kommenter / Rate artikel



 








BUCH - København

Frisør BUCH har adresse på Landemærket tæt ved Rundetårn i København. Salonen ejes af Jesper Buch, der i sin tid overtog den efter sin søster.
Tlf. 33 14 58 55 / 33 15 58 55
Frisør BUCH har adresse på Landemærket tæt ved Rundetårn i København. Salonen ejes af Jesp...
Læs mere




Udvalgte artikler fra Brevkassen

Salg af hår

Hej Hanne, Jeg er indehaver af to bundter hestehalehår, som jeg af to omgange har fået klippet af. Kan jeg sælge disse og i givet fald, hvad kan jeg få for dem? MVH Iben Bruhn
Se svaret her

Afrohår

Hej jesper. jeg er en pige på 15, som snart går ud af niende klasse, og dermed skal til gallafest. og der vil jeg jo gerne skille mig lidt ud fra de andre, og så tænkte jeg; en afro! men her opstår mit dilemma så. jeg vil meget nødig rende rundt med afro i det næste lange stykke tid, så det skal være noget der kan "tages ud" højst 3-4 dage senere. kan det lade sig gøre, og hvis det kan, hvordan? du må meget gerne komme med en lille afroguide (og gerne skære det ud i pap) haha. mit hår er blond/rødt/orange/guld, slangekrøller, og går lige ned over skuldrene (i glat tilstand self. 5-6 cm længere) på forhånd tak! - Gry (billedet er mørkt, men giver måske en idé om hårets tekstur osv.)
Se svaret her



Hej Michael Jeg ville høre om der findes et hårprodukt til mænd, som mindsker krøl og gør håret mere glat, uden at det er usundt for håret? Når mit hår når en vis længde krøller spidserne nemlig, hvilket jeg gerne ville undgå, hvis det overhovedet kan lade sig gøre? Det kunne også være noget til at sætte håret med. Jeg ser frem til at høre fra dig. På forhånd tak. Med venlig hilsen René
Se svaret her

Sort og lyst hår

Hej mit navn er simon. Jeg kunne godt tænke mig at få farvet mit hår, helst billigt, og uden at ødelægge det. Mit hår er brunt som på billed 1. Jeg har tænkt mig at få farvet det halvt sort os halvt lyst som på billed to. Den hårfarve jeg har nu er for omkring 3-4 måneder siden blevet farvet fra leverpostej farve til den på billedet af mig. ( det er mig i den sorte og røde bluse ) Jeg tænkte på at farve mit hår lyst selv med noget permenent hårfarve man kan købe, da det virkede godt sidste gang til at give mig den farve jeg har nu og på billede, hvilket gik uden problemer. Og ville derefter lave de sorte striber hos en frisør. Jeg ville nemlig ikke bruge for mange penge hos en frisør da man kan ikke lige kan sige jeg er den rigeste. Jeg ville høre dig om det kan lade sig gøre at få den lyse farve selv, og hvordan jeg kan gøre det uden at ødelægge håret? Og ville høre hvor mange gange du tror det skal have en hårfarve for at blive lyst. Det skal siges at jeg har meget udgruet hår. cirka 1/3 som er leverpostej farvet. ( grålig lys) Mit hår er ikke så langt så jeg ved ikke helt hvor meget man skal bruge, og om mit hår kan ende med at få en helt forkert farve hvis man gør det selv. Da jeg ved at der er nogen hårfarver der kan blive til en så lys en og nogen hvor de er for mørke og man burde gå til en frisør for at få det lyst. Det ville være dejligt hvis der bare var en eller anden billig måde hvor man kunne få det lavet på både det lyse og det sorte uden det ville ødelægge håret, helst under 500kr tilsammen. Jeg ved nemlig at den hårfarve jeg købte sidst kun kostede 75 kroner og den kan jeg kun sige har virket godt. ( eventuelt ville det være dejligt hvis man kunne bruge nogle speciele shampoer for at styrke håret bagefter Tak fordi du har læst dette og givet dig tid til det De kærligste hilsner og Simon ^^ Ps jeg ved gogt fotoet er af en pige men kunne ikke finde et billed af en dreng med de farver xD
Se svaret her




find frisører




Email
Password
Husk login
Navn
Email
Hair.dk







Her kan du spørge og få svar om hår og skønhed
Hasse Kliem
Hasse Kliem
Hår
Ekspert
Spørg
Charlotte Elsted
Charlotte Elsted
Extensions
Ekspert
Spørg
Kristian Bertelsen
Kristian Bertelsen
Hår
Ekspert
Spørg
Cate Sørensen
Cate Sørensen
Extensions
Ekspert
Spørg
Anne-Sophie Villumsen
Anne-Sophie Villumsen
Hår
Ekspert
Spørg
Klippestuen Z
Klippestuen Z
Hår
Ekspert
Spørg
Jesper Buch
Jesper Buch
Hår
Ekspert
Spørg
Line Bomholt
Line Bomholt
Hår
Ekspert
Spørg
Mina Lorenzen
Mina Lorenzen
Negle
Ekspert
Spørg
Hanne Clausen
Hanne Clausen
Paryk
Ekspert
Spørg